Golfkläder

Börja spela golf

Har du blivit sugen på att börja spela golf eller har du haft den lusten under många år? Att spela golf var under 90-talet en livsstil och även idag är sporten ytterst populär. Dock kan de flesta ha råd med att spela golf idag utan att bli ruinerade. Medlemspriserna har sjunkit och golfutrustningen har blivit billigare också, eftersom det finns så många ställen dit du kan gå för att köpa golfartiklar.

En spännande sport

Trots att det kanske inte ser alltför upphetsande ut att spela golf så är det faktiskt det raka motsatta. Golf är en sport där du får ta del av olika sorters natur och där du får vara ute i friska luften. Det är också en social sport där du kan umgås med dina nära och kära. Det är möjligt att alltid sträva mot nya mål och att utvecklas. Sedan har du också chans att åka på olika golfresor ute i världen och testa nya golfbanor. Med handicapsystemet kan du tävla mot vem du vill, även mot dig själv.

Det gröna kortet

De flesta golfklubbar kräver att du har ett grönt kort för att få börja spela golf hos dem. Man kan säga att det kan liknas vid ett slags körkort. Kortet får du när du har klarat ett teoriprov och ett spelprov och sedan är det bara ut på green som gäller. Du väljer klubben som godkänner dig och sedan är det bara att börja. Det finns flera sajter som erbjuder registrering för att ta grönt kort i golf. Teorin kan du lära dig till stort på egen hand, men att lära dig svingen och att spela på olika underlag kräver generellt träning på en klubb med en tränare. Många klubbar har sådana.

Att registrera sig och plugga till teorin är oftast gratis men när det gäller att sedan börja träna så kostar det något. Tar du dessutom hjälp av en tränare kostar det ännu mer. Detta är dock något att ta i beaktning, för även om golf har blivit en billigare sport på sistone så är den inte billig. Det krävs träning även om du i många fall kanske bara är ute efter att ha kul med dina vänner eller din familj.

Det går bra att vara både ung och gammal när du väljer att lära dig spela golf. Förr var det vissa klubbar som hade en enorm väntetid och då skrev föräldrar in sina barn redan när de föddes för att få komma in lagom till tioårsåldern efter en längre väntetid. Numera är det enklare på de flesta golfklubbar. Om det gäller barn som vill lära sig spela golf så är lärandet utformat på ett lite roligare sätt. Mer äventyrligt och pedagogiskt.